zaterdag 28 januari 2012

kleurloze bui

De blog met de titel kleurrijk dagboek spreekt voor mij tot de verbeelding.
Dit keer kwam Kriebels en Krabbels op de 'wat wens je woensdag', die van een paar dagen geleden dus, met de vraag WELKE KLEUR WENS JIJ TE ZIJN? Die vraag was me op het lijf geschreven.

Op de dag van deze wens voelde ik me echter totaal niet kleurrijk.
Ik vind het een lastige gemoedsstemming, die van de kleurloosheid en zie haar liever gaan dan komen. Toch probeer ik als kleurenmens ook deze kleurloze buien in mijn leven steeds meer toe te laten. Want zonder donker geen licht, zonder licht geen donker. Het leven bestaat uit deze contrasten, ik kan me hier maar beter helemaal bewust mee uiteenzetten, zonder er aan te hechten of teveel mee te identificeren. Enkel voelen, toelaten en weer voorbij laten gaan. Dus daarom maakte ik een snelle krabbel (in zo'n stemming heb je nergens zin in) in mijn kunstzinnig dagboek van mezelf in vuur en vlam omringd met vele kleuren, zittend in het 'kleurrijke vrouwenvuur', ineengedoken in het grauw.

Hoe ga jij om met jouw kleurloze buien? 
Mogen die er van je zijn? 
Wat hebben ze jou te zeggen?

 

ik wens me
vele kleuren en
sta in vuur en vlam
van rood, roze, violet,
turquoise en blauw
maar vandaag
voel ik me
grauw

soms
wens ik me
te hullen in grijs
te schuilen in donker
ver weg van het licht
 op zoek naar mijn
innerlijk licht
te zijn

vlammen
die wakkeren
het vuur van mijn ziel
een duister gemoed
voorbij gevlogen
licht gewicht
geloven

3 opmerkingen:

Dagboekdingen zei

Dank je wel voor je bijdrage aan de wwjw!

Annemieke zei

Wauw, wat een mooi handschrift, overdenking en gedicht! En mooi uitgevoerd ook. Zet me aan het denken. bedankt!

By Aline zei

Wat een mooie invulling, prachtig gedicht...