donderdag 12 januari 2012

Helen Frankenthaler, kleurvlakschilderen

Helen frankenthaler, een bekend Amerikaans kunstenares, overleed vorige maand. Haar werk was me ooit al eens opgevallen door haar bijzondere kleurgebruik en de eenvoud en kracht van de kleurvlakken. In de Trouw las ik een artikel over haar, wat me er toe bracht een klein onderzoekje te doen naar deze bijzondere kunstenares.

Haar kleurrijke schilderijen vallen onder de categorie colorfield painting. In het Nederlands zouden we dat vertalen als 'kleurvlakschilderen'. Ik vind haar schilderijen heel subtiel mooi. De kracht van kleur wordt in haar werk voor mij heel erg voelbaar. Haar schilderijen nodigen me uit om in een meditatieve staat te komen, me van alle rompslomp te ontdoen tot pure waarneming.

~ flirt, 1995 ~

Kleurvlakschildering; is omstreeks het einde van de WO II voortgekomen uit het Amerikaanse abstract expressionisme en maakt met Hard Edge deel uit van de Postpainterly Abstraction. Doel is de toeschouwer de werking van pure kleur te laten ondergaan. De schilderijen van veelal groot formaat bestaan uit eentonige geometrische velden van kleuren zonder contrast. De kleur wordt beschouwd als een absolute waarde. Kleur is niet meer drager van een gevoel of van een emotie, zij heeft geen enkele symbolische waarde meer en wil niets anders zijn dan louter kleur (bron).

In onderstaande filmpjes krijg je een aardige impressie van haar werk en werkwijze.


2 opmerkingen:

Anoniem zei

Bedankt dat je me op haar hebt gewezen! Inspirerend en meditatief.

Joyce van den Beuken zei

Ja, heel mooi. Dank je wel. Krijg meteen zin om het weer op te pakken.