maandag 17 oktober 2011

tover je me open

Gisteren stond ik met mijn atelier/praktijk op de Inspiratiebeurs in Lent en had ik op mijn tafel o.a. een boekje met uitwerkingen liggen van Marits Creatief Zomerkamp, waar ik een paar maanden geleden aan meedeed, een internet community gericht op het creatief dagboekschrijven.  Gedurende een aantal weken ontving ik opdrachten en maakte ik speelse uitwerkingen van de opdrachten. Heel leuk om te doen.

Ik kreeg op de inspiratiebeurs veel positieve feedback op mijn uitwerkingen. Omdat de bezoekers zo geinspireerd werden door mijn uitwerkingen laat ik jullie hier een pagina zien.

Hoe het allemaal begon:
In de natuurvoedingswinkel vond ik een leuke kaart die aanleiding vormde voor mijn uitwerking.
Moet je proeven is trouwens een biologische tuin in Nijmegen waar van alles te beleven valt. De kaart verknipte ik in losse stukjes, met op elk stukje een lettertje. Ongelooflijk hoeveel zinnetjes ik al niet kon maken met deze paar lettertjes. 


Uiteindelijk bleef er van de vele zinnetjes zoals: neem potje voer, ver om een potje, je moe opvreten etc. een zinnetje over dat me het meeste raakte. 
Dat was het zinnetje 'tover je me open'. Mijn hart zat in die donkere, koude en natte grijze zomer al een paar dagen een beetje dicht, dus dit was een heimelijk verlangen.

Waarop al snel volgde: 

Ik zit een beetje dicht naar jou
tover je me open
dan gaan we samen spelen.

De stukjes van de kaart plakte ik hier en daar op een A4 papier, ik nam wat kleuren acrylverf en liet mijn intuitie de vrije loop. Met gesso, fineliners en kleurpotlood kwam er nog een laagje overheen. De eerste zinnetjes schreef ik er ook bij.


Later liet ik mijn pen spontaan over het papier schrijven, zonder tussenkomst van mijn gedachten, puur zoals het me te binnenschoot en ontstond de volgende tekst:

ik zit een beetje dicht naar jou
tover je me open?
dan gaan we samen spelen
mijn ogen zijn beslagen
mijn handen zitten vast
mijn hart ligt opgevouwen
in mijn binnenkast

zullen we een tentje opzetten?
gaan we samen schuilen
voor zomerse regen, wind en kou
en zeg ik weer ik hou van jou

gaat mijn hart dan ook weer open
koesteren mijn handen 
je zachte warme lijf
en stralen mijn ogen van geluk

zo eenvoudig en zo puur
en dat ook nog eens helemaal niet duur

het geluk van houden van
geeft warmte in de zomerkou
in het tentje van ons beider liefdesgeluk
openen wij ons hart voor elkaar

samen delen, samen spelen
niet meer bevroren zijn

tover je me open
word ik weer licht en blij
kan mijn hart weer
jubelen in de wei

van zomerzotheid
zoete zilte zomer
zie ze toveren weer open
ze toveren zich weer vrij

Zo helend om me ontspannen te uiten op papier, te schilderen, te schrijven. Een mooie boodschap, die me weer herinnerde waar het in mijn relatie op dat moment echt om ging. 
Ik wens jou ook een helend creatief moment, misschien door ook eens een kaart of tekst te verknippen en er creatief mee aan de slag te gaan? Ben benieuwd naar het resultaat!

Geen opmerkingen: