woensdag 18 april 2012

twee woorden

STIL EVEN
Twee woorden in een kleine advertentie liggen al een paar dagen in mijn agenda.
Vanmorgen schreef ik ze zelfs in het groot in mijn kunstzinnig dagboek, met hierom heen de lege bladzijde.

Ik had ze al in het voorbijgaan aan iemand aan de telefoon genoemd. Toen ik een afspraak met haar wilde maken, sloeg ik mijn agenda op dit woord open en gaf ik het haar als geste mee: even niet te spreken maar luisteren naar wat er van binnen gevoeld wilde worden.
Wat was dat toch met die woorden?

STIL EVEN
Zojuist ging ik op onderzoek uit en typte de woorden in bij Google.
Een kunstexpositie, gehouden van 9 april t/m 12 augustus in het Stedelijk Museum in Zwolle draagt die mooie titel, met hierin aandacht voor stillevens en de stilte in ons leven. Een inspirerend filmpje van Margriet Smulders nodigt je op hun site uit om 'de wereld te verzachten en alles relaxter te doen'. Daarvoor heeft ze een zachte schommel in het leven geroepen, waar je in kunt liggen en mijmeren. Van te voren schrijf je op hoe je voelt en daarna doe je dat nog een keer. De schommel nodigt je uit om zoals ze zegt: ''je weer als een kind te voelen en alles even los te laten alsof alle zorgen van je afvallen''.

''Het gaat om het genieten in het leven, om het stil staan bij het bijzondere in het alledaagse, vol verwondering aanwezig zijn in het moment en genieten van de schoonheid waaraan we zo gemakkelijk voorbij lopen''.

Laten we meer tijd inruimen voor de stilte en een pas op de plaats nemen en misschien ook wel voor een bezoekje aan deze expositie.


STIL EVEN
Margriet Smulders maakt ook erg mooi ander werk, waar de schoonheid en verstilling vanaf spat, zo zinnelijk ook, om even stil van te worden.

Geen opmerkingen: