maandag 18 maart 2013

in de creatieve stroom komen

Wat is dat toch met ons mensen?
We verlangen enorm naar creativiteit, naar het in de flow zijn waar het spelen en creëren betreft, maar tegelijk zetten we onszelf hierbij in ons dagelijks leven steeds maar weer op de rem.

Afgelopen zaterdag gaf ik een workshop intuïtief schilderen en kleur. Het was een leuke dag waarbij ik de vrouwen die er waren geïnspireerd heb om al schilderend en kleur belevend een stapje verder te komen met hun creativiteit. En in het proces van creëren kwamen natuurlijk alle draken weer voorbij: ''ik kan het niet'', ''het wordt toch nooit echt wat bij mij'', ''ik kan niet tekenen'', ''hoe moet ik eigenlijk beginnen'', ''en wat zal ik dan maken'' enz.

Maar vooral ook was door de dag heen het verlangen om scheppend bezig te zijn voelbaar, weer als een kind te spelen met kleur en vorm. Hoe bevrijdend is het als je van jezelf  ''iets mag verpesten'', het ''niet perse mooi hoeft te worden'', ''je gewoon maar wat doet en ziet wat er van komt''.

En wat een geluk om te ontdekken dat schilderen genieten is, een dag om de tijd te vergeten en jezelf te laven aan kleur en vorm, je creatief te uiten. Met kleine stapjes kom je zo voorbij alle oordelen die je in jezelf opgebouwd hebt en krijg je de geest en het geloof in je creatieve kunnen terug. Je stapt dan weer in de creatieve stroom, waarin je eigen unieke creatieve stijl 'geboren' kan worden.

Ik vind het altijd weer heel bijzonder om aan de wieg van deze (her)geboorte van creativiteit aanwezig te mogen zijn. Het ''kind'' ligt hierbij soms in een stuit, maar als het dan naar buiten komt, is het niet meer te stuiten!

Wil je ook in de creatieve stroom komen?
Mail me met je wensen en ik maak een passend programma op maat voor je.



Geen opmerkingen: